- جدید
- ناموجود
-
تمبر
-
تمبرهای پهلوی دوم
-
تکمیل آلبوم سال...
- تمبرهای سال 1318
- تمبرهای سال 1321
- تمبرهای سال 1322
- تمبرهای سال 1326
- تمبرهای سال 1327
- تمبرهای سال 1328
- تمبرهای سال 1329
- تمبرهای سال 1331
- تمبرهای سال 1332
- تمبرهای سال 1333
- تمبرهای سال 1334
- تمبرهای سال 1335
- تمبرهای سال 1336
- تمبرهای سال 1337
- تمبرهای سال 1338
- تمبرهای سال 1339
- تمبرهای سال 1340
- تمبرهای سال 1341
- تمبرهای سال 1342
- تمبرهای سال 1343
- تمبرهای سال 1344
- تمبرهای سال 1345
- تمبرهای سال 1346
- تمبرهای سال 1347
- تمبرهای سال 1348
- تمبرهای سال 1349
- تمبرهای سال 1350
- تمبرهای سال 1351
- تمبرهای سال 1352
- تمبرهای سال 1353
- تمبرهای سال 1354
- تمبرهای سال 1355
- تمبرهای سال 1356
- تمبرهای سال 1357
- سال کامل - تکی و بلوکی
- تمبرهای جاری پستی
-
تکمیل آلبوم سال...
-
تمبرهای جمهوری
-
تکمیل آلبوم سال...
- تمبرهای سال 1358
- تمبرهای سال 1359
- تمبرهای سال 1360
- تمبرهای سال 1361
- تمبرهای سال 1362
- تمبرهای سال 1363
- تمبرهای سال 1364
- تمبرهای سال 1365
- تمبرهای سال 1366
- تمبرهای سال 1367
- تمبرهای سال 1368
- تمبرهای سال 1369
- تمبرهای سال 1370
- تمبرهای سال 1371
- تمبرهای سال 1372
- تمبرهای سال 1373
- تمبرهای سال 1374
- تمبرهای سال 1375
- تمبرهای سال 1376
- تمبرهای سال 1377
- تمبرهای سال 1378
- تمبرهای سال 1379
- تمبرهای سال 1380
- تمبرهای سال 1381
- تمبرهای سال 1382
- تمبرهای سال 1383
- تمبرهای سال 1384
- تمبرهای سال 1385
- تمبرهای سال 1386
- تمبرهای سال 1387
- تمبرهای سال 1388
- تمبرهای سال 1389
- تمبرهای سال 1390
- تمبرهای سال 1391
- تمبرهای سال 1392
- تمبرهای سال 1393
- تمبرهای سال 1394
- تمبرهای سال 1395
- تمبرهای سال 1396
- تمبرهای سال 1397
- تمبرهای سال 1398
- تمبرهای سال 1399
- تمبرهای سال 1400
- سال کامل - تکی و بلوکی
- تمبرهای جاری پستی
- تمبرهای اختصاصی و تبلیغاتی
-
تکمیل آلبوم سال...
-
تمبرهای خارجی
-
براساس موضوع
- تمبرهای هم موضوع و مرتبط با ایران
- تمبر تابلو ، نقاشی
- تمبرهای مناظر و چشم اندازها
- تمبر لباسهای محلی
- تمبرهای مشترک و مرتبط
- تمبر نقاشی کودکان
- تمبر حیوانات - ماهیها
- تمبر حیوانات - اسبها
- تمبر حیوانات - پروانه ها
- تمبر حیوانات - سگها
- تمبر حیوانات - گربه سانان
- تمبر حیوانات - پرندگان
- تمبر حیوانات - WWF
- تمبر حیوانات - حشرات
- تمبر حیوانات - سایر
- تمبرهای ورزشی - المپیک
- تمبرهای ورزشی - فوتبال
- تمبرهای ورزشی - سایر
- تمبر - موضوعات مختلف
- تمبر شخصیتها - مشاهیر
- تمبر شخصیتها
- کریستمس، سال جدید و عید و تبریک
- تمبر فضا
- تمبرهای معماری و مهندسی
- تمبر وسایل نقلیه
- تمبرهای کارتونی
- تمبر گلها ، گیاهان و میوه ها
- آثار هنری تجسمی و صنایع دستی
- تمبر سازمانهای جهانی
- تمبر روی تمبر
- تمبر سری پستی
- تمبر با اشکال هندسی ، معطر ، برجسته و خاص
- تمبر نقشه و پرچم
- تمبر موسیقی
- تمبرهای پزشکی و سلامت
- تمبرهای مذهبی
- روز تمبر ، نمایشگاه تمبر
- تمبرهای پیشاهنگی
- تمبرهای صلیب سرخ
-
بر اساس کشور
-
تمبرهای قاره آسیا
- تمبرهای آذربایجان
- تمبرهای اردن
- تمبرهای ارمنستان
- تمبرهای ازبکستان
- تمبرهای افغانستان
- تمبرهای امارات متحده عربی
- تمبرهای اندونزی
- تمبرهای برمه ( میانمار )
- تمبرهای برونئی
- تمبرهای بوتان
- تمبرهای بنگلادش
- تمبرهای پاکستان
- تمبرهای تاجیکستان
- تمبرهای تایلند
- تمبرهای تایوان
- تمبرهای ترکمنستان
- تمبرهای ترکیه
- تمبرهای چین
- تمبرهای ژاپن
- تمبرهای سوریه
- تمبرهای سنگاپور
- تمبرهای سریلانکا
- تمبرهای شارجه
- تمبرهای عربستان سعودی
- تمبرهای عراق
- تمبرهای عجمان
- تمبرهای عمان
- تمبرهای فلسطین
- تمبرهای فیلیپین
- تمبرهای قرقیزستان
- تمبرهای قزاقستان
- تمبرهای قطر
- تمبرهای کامبوج
- تمبرهای کره جنوبی
- تمبرهای کره شمالی
- تمبرهای کویت
- تمبرهای گرجستان
- تمبرهای لائوس
- تمبرهای لبنان
- تمبرهای ماکائو
- تمبرهای مالدیو
- تمبرهای مالزی
- تمبرهای مغولستان
- تمبرهای منامه
- تمبرهای هنگ کنگ
- تمبرهای هندوستان
- تمبرهای نپال
- تمبرهای ویتنام
- تمبرهای ویتنام جنوبی
- تمبرهای یمن
-
تمیرهای قاره اروپا
- آلبانی
- آلمان ، جمهوری فدرال
- آلمان ، جمهوری دموکراتیک
- آلمان ، برلین
- آلمان - رایش ، مرکزی و سایر
- آندورا
- آلاند
- آلدرنی
- اتریش
- استونی
- اسپانیا
- اسلواکی
- اسلوونی
- انگلیس
- اوکراین
- ایتالیا
- ایرلند
- ایسلند
- بلاروس
- بلغارستان
- بلژیک
- بوسنی هرزگوین
- بوهمیا و موراویا
- پرتغال
- جبل الطارق
- جرسی
- جزایر فارو
- جزیره من
- جمهوری چک
- چک اسلواکی
- دانمارک
- روسیه
- رومانی
- سان مارینو
- سوئد
- سوئیس
- شوروی
- فرانسه
- فرمانروایی مالت
- فنلاند
- قبرس ترک
- قبرس
- صربستان
- کرواسی
- گرین لند
- گورنزی
- لتونی
- لوگزامبورگ
- لیختنشتاین
- لیتوانی
- لهستان
- مالت
- مجارستان
- مقدونیه
- موناکو
- مولداوی
- نروژ
- یوگوسلاوی
- یونان
- واتیکان
- هلند
-
تمبرهای قاره آمریکا
- آروبا
- آرژانتین
- آمریکا
- آنتیگوا و باربودا
- آنتیلز
- آنگوئیلا
- اروگوئه
- اکوادور
- السالوادور
- باهاماس
- باربادوس
- باربودا
- برزیل
- برمودا
- بولیوی
- بلیز
- پاراگوئه
- پاناما
- پرو
- ترینیداد و توباگو
- جامائیکا
- جزایر ترکها و کایکو
- جزایر فالکلند
- جزایر کایمن
- جزایر ویرجین
- جمهوری دومنیکن
- دومنیکا
- سازمان ملل - نیویورک ، ژنو ، وین
- سنت پیر و میکوئلن
- سنت کیتس
- سنت لوسیا
- سنت لوئیس
- سنت وینسنت
- سورینام
- شیلی
- دومنیکا
- کاستاریکا
- کانادا
- کوبا
- کلمبیا
- گرانادا
- گرندین گرانادا
- گواتمالا
- گویانا
- مارتینیک
- مکزیک
- مونت سررت
- نیکاراگوئه
- نویس
- هائیتی
- هندوراس
- هندوراس بریتانیائی
- ونزوئلا
-
تمبرهای قاره آفریقا
- تمبرهای آفریقای شرقی
- تمبرهای آفریقای جنوبی
- تمبرهای آفریقای جنوب غربی
- تمبرهای آفریقای مرکزی
- تمبرهای آنگولا
- تمبرهای اتیوپی
- تمبرهای اریتره
- تمبرهای الجزایر
- تمبرهای اوگاندا
- تمبرهای بروندی
- تمبرهای بنین
- تمبرهای بوتسوانا
- تمبرهای بورکینافاسو
- تمبرهای تانزانیا
- تمبرهای تریستان
- تمبرهای توگو
- تمبرهای تونس
- تمبرهای جمهوری گینه
- تمبرهای جیبوتی
- تمبرهای چاد
- تمبرهای داهومی
- تمبرهای رواندا
- تمبرهای رودزیا
- تمبرهای زامبیا
- تمبرهای زیمباوه
- تمبرهای سائو تام و پرینسیپ
- تمبرهای سنت هلن
- تمبرهای سنگال
- تمبرهای سیرالئون
- تمبرهای سیشل
- تمبرهای سوایزلند
- تمبرهای سودان
- تمبرهای سومالی
- تمبرهای شاخ آفریقا
- تمبرهای غنا
- تمبرهای کامرون
- تمبرهای کنگو - برازاویل ، کینشازا ، جمهوری دموکراتیک
- تمبرهای کنیا
- تمبرهای کومور
- تمبرهای کیپ ورد
- تمبرهای گابن
- تمبرهای گامبیا
- تمبرهای گینه استوائی
- تمبرهای گینه بیسائو
- تمبرهای گینه پرتغالی
- تمبرهای ماداگاسکار
- تمبرهای مالی
- تمبرهای مالاوی
- تمبرهای مراکش
- تمبرهای مستعمرات اسپانیا
- تمبرهای مستعمرات ایتالیا
- تمبرهای مستعمرات فرانسه
- تمبرهای مصر - پادشاهی ، جمهوری
- تمبرهای موریتانی
- تمبرهای موریس
- تمبرهای موزامبیک
- تمبرهای لسوتو
- تمبرهای لیبریا
- تمبرهای لیبی
- تمبرهای نامیبیا
- تمبرهای نیجر
- تمبرهای نیجریه
- تمبرهای ولتای علیا
- تمبرهای استرالیا و اقیانوسیه
-
تمبرهای قاره آسیا
- بوکلت(کتابچه) تمبر
-
براساس موضوع
-
تمبرهای پهلوی دوم
-
اسکناس
- اسکناس پهلوی اول
- اسکناس پهلوی دوم
- اسکناس جمهوری
-
اسکناس خارجی
-
اسکناسهای آسیا
- اسکناسهای آذربایجان
- اسکناسهای افغانستان
- اسکناسهای اردن
- اسکناسهای ارمنستان
- اسکناسهای ازبکستان
- اسکناسهای امارات متحده عربی
- اسکناسهای اندونزی
- اسکناسهای بحرین
- اسکناسهای برمه (میانمار)
- اسکناسهای بنگلادش
- اسکناسهای بوتان
- اسکناسهای پاکستان
- اسکناسهای تاجیکستان
- اسکناسهای تایلند
- اسکناسهای تایوان
- اسکناسهای ترکمنستان
- اسکناسهای ترکیه
- اسکناسهای تیمور شرقی
- اسکناسهای چین
- اسکناسهای دارالسلام برونئی
- اسکناسهای ژاپن
- اسکناسهای سریلانکا
- اسکناسهای سوریه
- اسکناسهای سنگاپور
- اسکناسهای فیلیپین
- اسکناسهای قرقیزستان
- اسکناسهای قزاقستان
- اسکناسهای قطر
- اسکناسهای عراق
- اسکناسهای عربستان سعودی
- اسکناسهای عمان
- اسکناسهای کامبوج
- اسکناسهای کره جنوبی
- اسکناسهای کره شمالی
- اسکناسهای کویت
- اسکناسهای گرجستان
- اسکناسهای ماکائو
- اسکناسهای مالدیو
- اسکناسهای مالزی
- اسکناسهای مغولستان
- اسکناسهای لائوس
- اسکناسهای لبنان
- اسکناسهای نپال
- اسکناسهای ویتنام
- اسکناسهای ویتنام جنوبی
- اسکناسهای هنگ کنگ
- اسکناسهای هندوستان
- اسکناسهای هند مستعمره هلند
- اسکناسهای یمن
- اسکناسهای مستعمرات ژاپن
-
اسکناسهای اروپا
- اسکناسهای اتریش
- اسکناسهای اسپانیا
- اسکناسهای استونی
- اسکناسهای اسکاتلند
- اسکناسهای اسلواکی
- اسکناسهای اسلوونی
- اسکناسهای آلبانی
- اسکناسهای آلمان
- اسکناسهای آنتیلن هلند
- اسکناسهای انگلیس
- اسکناسهای اوکراین
- اسکناسهای ایتالیا
- اسکناسهای ایرلند
- اسکناسهای ایرلند شمالی
- اسکناسهای ایسلند
- اسکناسهای بلاروس
- اسکناسهای بلژیک
- اسکناسهای بلغارستان
- اسکناسهای بوسنی و هرزگوین
- اسکناسهای پرتغال
- اسکناسهای تاتارستان
- اسکناسهای ترنسدنیستر
- اسکناسهای جبل الطارق
- اسکناسهای جرسی
- اسکناسهای جزایر فارو
- اسکناسهای جزیره من
- اسکناسهای جمهوری چک
- اسکناسهای چک اسلواکی
- اسکناسهای دانمارک
- اسکناسهای روسیه
- اسکناسهای رومانی
- اسکناسهای سوئد
- اسکناسهای سوئیس
- اسکناسهای صربستان
- اسکناسهای فرانسه
- اسکناسهای فنلاند
- اسکناسهای قبرس
- اسکناسهای قطب شمال
- اسکناسهای کرواسی
- اسکناسهای گورنزی
- اسکناسهای مجارستان
- اسکناسهای مقدونیه
- اسکناسهای مولداوی
- اسکناسهای نروژ
- اسکناسهای لیتوانی
- اسکناسهای لوگزامبورگ
- اسکناسهای لهستان
- اسکناسهای یوگوسلاوی
- اسکناسهای یونان
- اسکناسهای هلند
-
اسکناسهای آمریکا
- اسکناسهای آرژانتین
- اسکناسهای آروبا
- اسکناسهای اروگوئه
- اسکناسهای اکوادور
- اسکناسهای السالوادور
- اسکناسهای ایالات متحده آمریکا
- اسکناسهای باربادوس
- اسکناسهای باهاماس
- اسکناسهای برزیل
- اسکناسهای برمودا
- اسکناسهای بولیوی
- اسکناسهای بلیز
- اسکناسهای پاراگوئه
- اسکناسهای پرو
- اسکناسهای ترینیداد و توباگو
- اسکناسهای جامائیکا
- اسکناسهای جزایر فالکلند
- اسکناسهای جزایر کایمن
- اسکناسهای جزیره ایستر
- اسکناسهای جمهوری دومنیکن
- اسکناسهای سورینام
- اسکناسهای شیلی
- اسکناسهای کاستاریکا
- اسکناسهای کارائیب شرقی
- اسکناسهای کانادا
- اسکناسهای کلمبیا
- اسکناسهای کوبا
- اسکناسهای گواتمالا
- اسکناسهای گویانا
- اسکناسهای مکزیک
- اسکناسهای نیکاراگوئه
- اسکناسهای هائیتی
- اسکناسهای هندوراس
- اسکناسهای ونزوئلا
-
اسکناسهای آفریقا
- اسکناسهای آنگولا
- اسکناسهای اتیوپی
- اسکناسهای اریتره
- اسکناسهای آفریقای جنوبی
- اسکناسهای آفریقای غربی
- اسکناسهای آفریقای مرکزی
- اسکناسهای الجزائر
- اسکناسهای اوگاندا
- اسکناسهای بروندی
- اسکناسهای بوتسوانا
- اسکناسهای بورکینافاسو
- اسکناسهای بنین
- اسکناسهای بیافرا
- اسکناسهای تانزانیا
- اسکناسهای تونس
- اسکناسهای جیبوتی
- اسکناسهای رواندا
- اسکناسهای رودزیا
- اسکناسهای زامبیا
- اسکناسهای زیمباوه
- اسکناسهای زئیر
- اسکناسهای ساحل عاج
- اسکناسهای سائو تام و پرینسپ
- اسکناسهای سنت هلن
- اسکناسهای سنت توماس
- اسکناسهای سنگال
- اسکناسهای سوایزلند
- اسکناسهای سودان
- اسکناسهای سودان جنوبی
- اسکناسهای سومالی لند
- اسکناسهای سومالی
- اسکناسهای سیشل
- اسکناسهای سیرالئون
- اسکناسهای کامرون
- اسکناسهای غنا
- اسکناسهای کنگو
- اسکناسهای کنیا
- اسکناسهای کومور
- اسکناسهای کیپ ورد
- اسکناسهای گابن
- اسکناسهای گامبیا
- اسکناسهای گینه استوایی
- اسکناسهای گینه
- اسکناسهای گینه پرتغالی
- اسکناسهای گینه بیسائو
- اسکناسهای مالاوی
- اسکناسهای ماداگاسکار
- اسکناسهای مراکش
- اسکناسهای مصر
- اسکناسهای موریتانی
- اسکناسهای موریس
- اسکناسهای موزامبیک
- اسکناسهای لسوتو
- اسکناسهای لیبریا
- اسکناسهای لیبی
- اسکناسهای نامیبیا
- اسکناسهای نیجریه
- اسکناسهای استرالیا و اقیانوسیه
- اسکناسهای یادبودی
- اسکناسهای ملکه
- اسکناسهای پلیمری
- اسکناسهای تابلویی
- ست اسکناس
- صفر یورویی
- اسکناسهای سفارشی
-
اسکناسهای آسیا
-
سکه
- سکه ایرانی
-
سکه خارجی
- سکه های قاره آسیا
-
سکه های قاره اروپا
- سکه های آلمان
- سکه های اتریش
- سکه های استونی
- سکه های اسپانیا
- سکه های اسلواکی
- سکه های انگلیس
- سکه های ایتالیا
- سکه های ایرلند
- سکه های اوکراین
- سکه های بلژیک
- سکه های پرتغال
- سکه های دانمارک
- سکه های روسیه
- سکه های رومانی
- سکه های سوئد
- سکه های صربستان
- سکه های فرانسه
- سکه های قبرس
- سکه های مالت
- سکه های مجارستان
- سکه های مقدونیه
- سکه های لتونی
- سکه های لیتوانی
- سکه های یوگوسلاوی
- سکه های یونان
- سکه های هلند
- سکه های قاره آمریکا
- سکه های قاره آفریقا
- سکه های استرالیا و اقیانوسیه
- سکه یادبودی
-
سایر اقلام کلکسیونی
-
پاکت مهر روز
-
پاکت مهر روز خارجی
-
پاکت مهر روز پهلوی دوم
- پاکت مهر روز 1340
- پاکت مهر روز 1341
- پاکت مهر روز 1342
- پاکت مهر روز 1343
- پاکت مهر روز 1344
- پاکت مهر روز 1345
- پاکت مهر روز 1346
- پاکت مهر روز 1347
- پاکت مهر روز 1348
- پاکت مهر روز 1349
- پاکت مهر روز 1350
- پاکت مهر روز 1351
- پاکت مهر روز 1352
- پاکت مهر روز 1353
- پاکت مهر روز 1354
- پاکت مهر روز 1355
- پاکت مهر روز 1356
- پاکت مهر روز 1357
-
پاکت مهر روز جمهوری اسلامی
- پاکت مهر روز 1358
- پاکت مهر روز 1359
- پاکت مهر روز 1360
- پاکت مهر روز 1361
- پاکت مهر روز 1362
- پاکت مهر روز 1363
- پاکت مهر روز 1364
- پاکت مهر روز 1365
- پاکت مهر روز 1366
- پاکت مهر روز 1367
- پاکت مهر روز 1368
- پاکت مهر روز 1369
- پاکت مهر روز 1370
- پاکت مهر روز 1371
- پاکت مهر روز 1372
- پاکت مهر روز 1373
- پاکت مهر روز 1374
- پاکت مهر روز 1375
- پاکت مهر روز 1376
- پاکت مهر روز 1377
- پاکت مهر روز 1378
- پاکت مهر روز 1379
- پاکت مهر روز 1380
- پاکت مهر روز 1381
- پاکت مهر روز 1382
- پاکت مهر روز 1383
- پاکت مهر روز 1384
- پاکت مهر روز 1385
- پاکت مهر روز 1386
- پاکت مهر روز 1387
- پاکت مهر روز 1388
- پاکت مهر روز 1389
- پاکت مهر روز 1390
- پاکت مهر روز 1391
- پاکت مهر روز 1392
- پاکت مهر روز 1393
- پاکت مهر روز 1394
- پاکت مهر روز 1395
- پاکت مهر روز 1396
- پاکت مهر روز 1397
- پاکت مهر روز 1398
- پاکت مهر روز 1399
- پاکت مهر روز 1400
- پاکت مهر روز 1401
-
پاکت مهر روز خارجی
- ماکزیمم کارت
- برگه اولین روز انتشار
- پاکت نامه
- کارت پستال
- مدال و نشان
- کارت تلفن
- جعبه کبریت
-
پاکت مهر روز
- کتاب ، آلبوم و لوازم جانبی
2 عدد تمبر مشاهیر - فارابی ، ابوالفدا - سوریه 1974
Syria 1973 - Famous persons 2v
توجه : درج کد پستی و شماره تلفن همراه و ثابت جهت ارسال مرسوله الزامیست .
توجه:حداقل ارزش بسته سفارش شده بدون هزینه پستی می بایست 100000 ریال باشد .
در صورت نیاز به راهنمائی لطفا با شماره 09381506644 تماس بگیرید.
اسماعیل بن علی ابوالفداء
از تاریخنگاران و جغرافیدانان بزرگ بوده است.
وی در سال ۶۷۲ ه ق در دمشق متولد شد.وی از خاندان ایوبی بود و از امرای دمشق و از خدمتگذاران و نزدیکان شاه مصر بود که از طرف وی به لقب «ملک الموید» نایل شده بود.وی مردی بسیار عالم و دانشمند و دوستدار علم بود و حتی برای دانشمندان نزدیک خود مستمری تعین مینمود.وی در سال ۷۳۲ ه ق در حمات وفات یافت.
آثار[ویرایش]
وی آثار زیادی داشتهاست که بیش از چند عدد از آنها در دسترس نیست:
المختصر فی الاخبار البشر؛ این کتاب به دو قسمت تقسیم شدهاست و یک کتاب تاریخ عمومی است.قسمت اول این کتاب شامل تاریخ جاهلیت عرب و قسمت دوم تاریخ عمومی تا سال ۶۶۳ ه ق و جزء چهارم تا ۷۲۹ ه ق است.وی در تالیف این کتاب از بیش از بیست منبع که همگی از آثار معروف دوران وی بودهاند سود جستهاست.
کتاب وی شامل مطالب علمی و اجتماعی و ادبی میباشد.دانشمندان اروپایی اهمیت زیادی به این کتاب دادهاند و آن را به فرانسوی و لاتین ترجمه نمودهاند و حتی جداول و فهرستهایی را نیز برای آن ایجاد کردهاند. ابن الوردی نیز مطالب تاریخی را تا سال ۷۴۹ به آن افزوده و نام آن را «تتمهة المختصر» گذاشته.همچنین محمد بن ابراهیم نیز این کتاب را تخلیص نموده و نامش را «لب لباب المختصر فی الاخبار البشر» نامیده است.
تقویم البلدان؛ وی این کتاب را در حیطه جغرافیا نگارش کردهاست.در این کتاب وی در مورد ۶۲۳ شهر تحقیق کرده.وی در تالیف این کتاب از آثار جغرافیدانان بنام دیگری مانند شریف ادریسی ٬ ابن حوقل ٬ یاقوت حموی و دیگران سود برده است.
فارابی
شناسنامه | ||
---|---|---|
نام کامل | ابو نصر محمد بن محمد فارابی | |
لقب | معلم ثانی | |
ملیت | ایرانی | |
زادروز | سال ۲۶۰ هجری | |
زادگاه | فاراب، خراسان.، ایران | |
محل مرگ | دمشق، سوریه | |
استادان | یوحنا بن حیلان | |
شاگردان | یحیی بن عدی | |
ابو نصر محمد بن محمد فارابی (زاده ۸۷۸ و درگذشته ۹۵۰ میلادی) (حدود سال ۲۶۰ ه. ق در فاراب (اترار کنونی) – ۳۳۹ ه. ق در دمشق[۱])از بزرگترین فلاسفه و دانشمندان عصر طلایی اسلام است.[۲]
فارابی در علم، فلسفه، منطق، جامعهشناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت. بیشترین آثار او در زمینه فلسفه، منطق، جامعهشناسی و همچنین دانشنامهنویسی بود. فارابی به مکتب نوافلاطونی تعلق داشت که سعی داشتند تفکرات افلاطون و ارسطو را با الهیات توحیدی هماهنگ کنند و در فلسفه اسلامی نیز از جمله اندیشمندان مشایی محسوب میشود. فارابی شرحهای ارزشمندی بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین او را معلم ثانی خواندهاند. وی آثاری نظیر «الجمع بین الرایین»، «اغراض ما بعدالطبیعه ارسطو»، «فصول الحکم» و «احصاءالعلوم» را از خود به یادگار نهادهاست. در قرون وسطی آثاری چند از او به زبان لاتین برگردانده شدهاند و او به خوبی در غرب نیز شهرت یافته است.
پدر و مادر فارابی از ایرانیانی بودند که به ترکستان مهاجرت کرده بودند.[۳][۴] فارابی بیشتر عمر خود را در بغداد دارالخلافه حکومت عباسیان گذارند.
محتویات
[نهفتن]زندگی[ویرایش]
ابونصر محمد بن محمد طرخانی ملقب به فارابی، در حدود سال ۲۵۷هجری قمری/ ۸۷۰میلادی در دهکدهٔ «وسیج» از ناحیهٔ پاراب (فاراب) در فرارود (شهر اُترار کنونی در جنوب قزاقستان) یا پاریاب (فاریاب) خراسان در افغانستان کنونی به دنیا آمد. دهخدا به نفل از بدیع الزمان فروزانفر مینویسد: «اسم پدراو طرخان و نام جدش اوزلوغ است. درشرح زندگی فارابی مطلبی که بر جریان واقعی زندگی دوران طفولیت و جوانی وی باشد در کتابها وجود ندارد. ابن ابی اصیبعه دو خبر متناقض دربارهٔ او نقل میکند: اول اینکه فارابی در آغاز کار نگهبان باغی در دمشق بودو دوم اینکه، در عنفوان جوانی به قضاوت مشغول بود و چون به معارف دیگر آشنا شد، قضاوت را ترک کرد و با تمام میل به طرف معارف دیگر روی آورد.» در جوانی برای تحصیل به بغداد رفت و نزد «متی بن یونس» به فراگرفتن منطق و فلسفه پرداخت. سپس به حرّان سفر کرد و به شاگردی «یوحنا بن حیلان» درآمد.
از آغاز کار، هوش سرشار و علم آموزی وی سبب شد که همه موضوعاتی را که تدریس میشد، به خوبی فرا گیرد. به زودی نام او به عنوان فیلسوف و دانشمند شهرت یافت و چون به بغداد بازگشت، گروهی از شاگردان، گرد او فراهم آمدند که «یحیی بن عدی» فیلسوف مسیحی یکی از آنان بود.
در سال ۳۳۰هجری قمری/۹۴۱میلادی به دمشق رفت و به «سیف الدوله حمدانی» حاکم حلب پیوست و در زمره علمای دربار او درآمد. فارابی در سال ۳۳۸هجری قمری/۹۵۰میلادی در سن هشتاد سالگی در دمشق وفات یافت. عده ایی بر این باورند که ابونصر هنگامی که از دمشق به عسقلان میرفت به دزدان برخورد. ابونصر گفت: «هر آنچه از مرکب، سلاح، لباس ومال هست بگیرید و با من کاری نداشته باشید.» آنها نپذیرفتند و قصد کشتن او کردند. ابونصر به ناچاربا آنها جنگید و کشته شد. امرای شام از حادثه با خبر شدند. ابونصر را دفن کردند و دزدان را بر سر قبر او دار زدند.
مورخان اسلامی معتقدند که فارابی فردی زهد پیشه و عزلتگزین و اهل تأمل بود. اعراض او از امور دنیوی به حدی بود که با آن که سیف الدوله برایش از بیتالمال حقوق بسیار تعیین کرده بود، به چهار درهم در روز قناعت میورزید.
فارابی در انواع علوم بی همتا بود. چنانکه دربارهٔ هر علمی از علوم زمان خویش کتاب نوشت و از کتابهای وی معلوم میشود که در علوم زبان و ریاضیات و کیمیا و هیئت و علوم نظامی و موسیقی و طبیعیات و الهیات و علوم مدنی و فقه و منطق دارای مهارت بسیار بودهاست.
درست است که کندی نخستین فیلسوف اسلامی است که راه را برای دیگران پس از خود گشود؛ اما او نتوانست مکتب فلسفی تأسیس کرده و میان مسائلی که مورد بحث قرار دادهاست، وحدتی ایجاد کند. در صورتی که فارابی توانست مکتبی کامل را بنیان نهد.
ابن سینا او را استاد خود میشمرد و ابن رشد و دیگر حکمای اسلام و عرب، برایش احترام بالایی قائل بودند. ازجمله سخنی از ابن سینا است که اوج منزلت علمی اورا بیان میکند:کتاب مابعدالطبیعه را مطالعه کردم وبعد از چهل مرتبه مطالعه نتوانستم ازاغراض مؤلف آن آگاهی پیداکنم تا اینکه در بازار به کتابی از ابونصر فارابی برخورد کردم که شرحی بر کتاب مابعد الطبیعه بود بعد ازمطالعه آن توانستم مطالب مابعد الطبیعه را در یابم وبسیار مسرور شدم.
در سنت فلسفه اسلامی، فارابی را بعد از ارسطو که ملقب به «معلم اول» بود، معلم ثانی لقب دادهاند.
نسبها[ویرایش]
تاریخنگار عرب ابن ابی عصیبه (وفات ۶۶۸ ه. ق) در کتاب اویون خود اشاره کردهاست که فارابی که پدر قرآن است از نسب پارسی بود.[۵][۲]ابن ندیم در الفهرست خود، و نیز الشهروزی که در حوالی سالهای ۱۲۸۸ میلادی میزیست و اولین زندگی نامه را نوشتهاست، نسب وی را ایرانی مینویسند.[۶][۷] علاوه بر اینها فارابی در حاشیه بسیاری از کارهایش به زبان پارسی و سغدی منابعی را معرفی کرده (حتی به زبان یونانی، اما به ترکی نه)[۲]),[۸] حتی زبان سغدی به عنوان زبان مادری وی[۹] و زبان ساکنان فاراب دانسته شدهاست.[۱۰] محمد جواد مشکور ایرانی زبان بودن اصالت آسیای میانه را استدلال کردهاست.[۱۱] اما فاراب در درجه نخست جزو سرزمین مسلمانان بود و در درجه نخست فارابی به دنیای اسلام و تمام بشریت تعلق دارد و عرب یا پارسی یا ترک بودن وی اهمیتی ندارد.[۱۱] اصالت پارسی فارابی توسط دیگر منابع نیز بحث شدهاست.[۱۲] همچنین پروفسور دانشگاه آکسفورد آقای بوسورث مینویسد که چهرههای بزرگ مانند فارابی، بیرونی و ابن سینا توسط دانش پژوهان علاقهمند ترک به نژاد ترکی چسبانده شدند.[۱۳] در دانشنامه ایرانیکا دکتر گوآتاس اظهارات ابن خلکان را نکوهش کرده و مدارک پیش از وی در این زمینه از ابن عصیبه در مورد پارسی بودن فارابی باعث شده تا ابن خلکان به تلاش برای مدرکسازی جهت ترک نشان دادن وی باشد.[۲] در این چهارچوب وی اشاره میکند که ابن خلکان ابتدای اسم فارابی نسبت الترک را افزود در حالی که فارابی هرگز چنین نسبتی را نداشتهاست.[۲]
قدیمیترین کسی که نسب فارابی را ترک دانسته ابن خلکان بودهاست. وی در اثر خود وفایات فارابی را متولد فاراب و روستای کوچکی به نام وسیج که اکنون به نام اترار در قزاقستان شناخته میشود و از والدینی ترک میداند. ابن خلکان گوید: ابو نصر به زبان ترکی، عربی و دری به خوبی آگاه بود و این از تألیفات او به خصوص «کتاب الموسیقی الکبیر» به وضوح پدیدار است. برخی منابع دیگر نیز به این جریان معتقدند.[۱۴]
علامه محمد قزوینی نیز جزو موافقان نسب ترکی فارابی است. او در بخشی از مقاله خود با عنوان" انتقاد مقاله یکی از فضلا در شفق سرخ" که به نوشتههای مرزبان بن رستم باوندی در شفق سرخ پاسخ میدهد، مینویسد: "دیگر آنکه مرقوم فرمودهاند:"کتب معروف... ابونصر فاریابی و محمد زکریای رازی و صدها علمای بزرگ ایران بجای اینکه به زبان فارسی نوشته شده باشند و این مفاخرت را برای ما بگذارند به زبان عربی تألیف شدهاند. جوهری صاحب صحاح اللغه وقتی که قاموس معروف خود را نوشت به میان قبائل عرب رفت و کتاب خود را جلوی یکی از روسای عرب انداخت و با کمال غرور گفت خذوا لسانکم من ید رجل اعجمی". حالا ملاحظه بفرمایید در همین یک عبارت کوچک چند غلط بزرگ دست داده است. اولاً آنکه ابونصر فارابی را "فاریابی"نوشتهاند و گویا "فاراب" را که شهر معروفی بوده است در اقصی بلاد ترکستان برساحل غربی سیحون (و همان اترار مورخین قرون وسطی است که امیر تیمور آنجا وفات کرد و خرابههای آن هنوز در نه فرسخی جنوب شرقی شهر" ترکستان" حالیه باقی است) با "فاریاب"که شهری بوده است در خراسان مابین مرو الرود و بلخ (و خرابههای آن نیز به اسم خیر آباد هنوز بافی است) و ظهیر فاریابی منسوب به آنجاست اشتباه کردهاند. ثانیاً ابونصر فارابی و جوهری صاحب صحاح هر دو را از از علمای بزرگ ایران شمردهاند (فاریابی را بالصراحه و جوهری را چنانکه از سیاق عبارت استنباط میشود چه صحبت از "صدها علمای ایران" است) و حال آنکه این دو نفر به تصریح عامه مورخین، ترک بودهاند و ابداً ربطی به نژاد ایرانی نداشتهاند. واضح است که من نمیخواهم از مفاخر آبا و اجدادی خودمان بکاهم و یک ایرانی را ترک بقلم بدهم؛ ولی این را هم نمیخواهم که مثل مرحوم قاضی نورالله شوشتری معروف به شیعه تراش، ایرانی تراشی کنم یا مثل اتراک لوس بی سواد حالیه که حضرت زردشت و حضرت رسول را هم ترک میدانند یا مثل لویس کشیش عیسوی بیروتی صاحب کتاب "کتاب النصرانیه"که اغلب شعرای جاهلیت و اسلام را نصرانی تعداد کرده است من هم کسانی را که ایرانی نبودهاند ایرانی قلمداد کرده جزء مفاخر دروغی ایران بشمارم. بر فرض هم که من اینکار ر ا کردم مردم که کور و کر نیستند به که امر را مشتبه خواهم کرد؟ اگرچه ترک بودن فارابی و جوهری محل خلاف نیست که محتاج به اثباتی باشد ولی نمونه را برای یادآوری به یکی دو فقره از اقوال مورخین اشاره میشود:اما ابو نصر فارابی ابن خلکان او را چنین عنوان کرده است:"ابونصر محمد بن طرخان بن اوزلغ الفارابی الترکی الحکیم المشهور" و سپس در ترجمه حال او گوید"و کان رجلا ترکیا ولد فی بلده و نشا بها ثم خرج من بلده ..." و بعد میگوید" ورد علی سیف الدوله فادخل علیه و هو بزی الاتراک و کان ذالک زیه دائماً"و بعد در آخر ترجمه در ضبط اسامی اجداد فارابی گوید" و طرخان بفتح الطاء المهمله... و اوزلغ بففتح الهمزه... و هما من اسماء الترک" و در شرح فاراب گوید:"و هی قاعده من قواعد مدن الترک" و قریب به همین مضمون است عیناً تاریخ الحکما قفطی و معجم البدان یاقوت و مختصر البلدان ابوالفرج بن العبری نصرانی و تاریخ ابوالفداء. و همچنین کتب مستشرقین اروپا از قبیل دیتریسی مستشرق آلمانی معروف که بعضی از کتب فارابی را متنا و ترجمتا چاپ کرده است و مولفات [[کارا دو ور مستشرق فرانسوی معروف که متخصص در تاریخ فلاسفه اسلام است و تاریخ ادبیات عرب از بروکلمن آلمانی و نیکلسون انگلیسی و تاریخ ادبیات ایران از ادوارد برون انگلیسی و غیر هم و غیرهم. اما جوهری صاحب صحاح او نیز به اجماع مورخین، ترک و بر حسب اتفاق او هم از همان شهر فاراب سابق الذکر یعنی همشهری ابونصر فارابی بوده است. ثعالبی که معاصر او بوده و هر دو باهم مدتی در یک شهر یعنی در نیشابور میزیستهاند در یتیمه الدهر در ترجمه حال او گوید" من اعاجیب الدنیا و ذالک آنه من الفاراب احدی بلاد الترک و هو امام فی لغه العرب". و تقریباً عین همین مضمون را یاقوت در معجم الدبا و سیوطی در طبقات النحاه در حق او نوشتهاند. قزوینی در آثار البلاد در تحت "فاراب" گوید" و من العجب انهما (ای الجوهری و خاله صاحب دیوان الادب) کانا من اقصی بلاد الترک و صارا من ائمه العربیه"[۱۵]
فلسفه فارابی[ویرایش]
از عصر فارابی تا عصر سبزواری، یعنی از قرن نهم تا نوزدهم میلادی، مبحث خلق جهان و حدوث و قدم عالم مهمترین بحث تفکر اسلامی بود.[۱۶] فارابی به پیروی از ارسطو معتقد بود که جهان «قدیم» است. اما برای آنکه از چهارچوب تعلیمات قرآنی خارج نشود، سعی کرد بین عقیده ارسطو و مسئله خلق جهان در قرآن راهی بیابد. به همین سبب سعی میکرد موضوع «فیضان» و «[تجلی]» را با روش عقلی توضیح دهد. او عقل و انواع آن را ابداع خداوند میداند. اما اظهار میدارد که این ابداع در زمان اتفاق نیفتادهاست.[۱۷] او معتقد است که «عقل فعال» ارسطو همان وحی قرآنی است.[۱۸]
فلسفه فارابی آمیزهای است از حکمت ارسطویی و نوافلاطونی که رنگ اسلامی و به خصوص شیعی اثنیعشری به خود گرفتهاست. او در منطق و طبیعیات، ارسطویی است و در اخلاق و سیاست، افلاطونی و در مابعدالطبیعه به مکتب فلوطینی گرایش دارد.
وحدت فلسفه[ویرایش]
فارابی از کسانی است که میخواهند آراء مختلف را با هم وفق دهند. او در این راه بر همه گذشتگان خود نیز سبقت گرفت. او در این راه تا آن جا پیش رفت که گفت: فلسفه، یکی بیشتر نیست و حقیقت فلسفی - هر چند مکاتب فلسفی متعدد باشند - متعدد نیست.
فارابی به وحدت فلسفه سخت معتقد بود و برای اثبات آن براهین و ادله بسیاری ذکر کرد و رسائل متعدد نوشت که از آن جمله، کتاب «الجمع بین رایی الحکیمین افلاطون الالهی و ارسطو» به دست ما رسیدهاست.
وی معتقد بود که اگر حقیقت فلسفی واحد است، باید بتوان در میان افکار فلاسفه بزرگ به ویژه افلاطون و ارسطو توافقی پدید آورد. اساساً وقتی غایت و هدف این دو حکیم بزرگ، بحث دربارهٔ حقیقتی یکتا بودهاست، چگونه ممکن است در آراء و افکار، با هم اختلاف داشته باشند؟
فارابی میان این دو فیلسوف یونانی پارهای اختلافات یافته بود، اما معتقد بود که این اختلافات، اختلافاتی سطحی است و در مورد مسائل اساسی نیست. مخصوصاً آنکه آنها مبدع و پدیدآورندهٔ فلسفه بوده و همه حکمای بعدی کم و بیش، به این دو متکی هستند.
مسائلی که به عنوان اختلاف مبانی افلاطون و ارسطو مطرح بود و فارابی درصدد هماهنگ ساختن بین آنها برآمد، عبارت بودند از:
روش زندگی افلاطون و ارسطو، روش فلسفی افلاطون و ارسطو، نظریه مُثُل، نظریه معرفت یا تذکر، حدوث و قدم، نظریه عادت.
البته تردیدی نیست که فارابی در این امر رنج بسیاری متحمل شده است؛ اما نکته مهم در این رابطه این است که یکی از منابع او برای انجام این مقصود، کتاب «اثولوجیا» یا «ربوبیت» بود که یکی از بخشهای کتاب «تاسوعات» فلوطین میباشد. وی فکر میکرد که این کتاب متعلق به ارسطو است و چون در آن به یک سلسله آراء افلاطونی برخورد کرده بود، همین امر او را بر این کار، تشویق میکرد. (در حالی که مطالب این کتاب، ارتباطی با ارسطو نداشت)
بنابراین، اگر چه فارابی در کار خود به توفیق کامل دست نیافت، ولی راه را برای دیگر فلاسفه اسلامی گشود. بدین ترتیب که میان ارسطو و عقاید اسلامی یک نوع هماهنگی ایجاد کرد و فلسفه ارسطو را جزو سرچشمهها و اصول فلسفه اسلامی قرارداد.
آثار فارابی[ویرایش]
آثار فارابی از این قرار است:
- الجمع بین الرایین
- فصول الحکم
- <a class="new" title="احصاءالعلوم (صفحه وجود ندارد)" href="https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A7%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%A1%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85&action=edit&redlink=1&preload=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%3A%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%2B%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87%2F%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C&editintro=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%3A%
تشکر نظر شما نمی تواند ارسال شود
گزارش کردن نظر
گزارش ارسال شد
گزارش شما نمی تواند ارسال شود
بررسی خود را بنویسید
نظر ارسال شد
نظر شما نمی تواند ارسال شود